DIOD se na den promění na galerii. Obchod s uměním žije.

Týden co týden nás média informují o rekordních cenách za obrazy české meziválečné avantgardy, ze světa k nám pronikají neuvěřitelné sumy, které jsou sběratelé ochotní za umění zaplatit. Rozhodli jsme se ve spolupráci s Oblastní galerií Vysočina a pod producentským vedením Jakuba Lercha uspořádat trochu atypickou aukci, věnovanou vybraným současným výtvarníkům, kteří působí na Vysočině nebo zde mají kořeny. 18.4.2015 tak budete mít jediněčnou možnost shlédnout nejzajímavější díla Jakuba Tomáše, Jakuba Janovského, Denisy Krausové, Marka Fexy a dalších (životopisy a ukázky děl najdete níže na blogu), a to v netypickém prostředí divadelního sálu DIOD.

Výstava bude otevřena pouze od 14:00 do 18:00 a bude prodejní, respektive budete se moci pokusit obrazy vydražit. Tedy pokud chcete, aby se za pár desítek let Vaše vnoučata těšila na pořádný balík, až bude chtít díla v té době už jistě kultovních autorů prodat.

pondělí 16. února 2015

Petr Kovář





Petr Kovář
* 1979 v Jihlavě

učitel, redaktor Kulturních novin, člen uměleckého sdružení Rasvád, kurátor galerie OFF/FORMAT





studium:

2012 – dosud  Doktorský program Specializace v pedagogice – výtvarná výchova,
                        Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta MU v Brně
2001 – 2008   Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, ateliér Environment
                       (V. Merta, M. Palla), ateliér Malba I (P. Veselý)
2003               Universitatea Arta si Design, Cluj-Napoca, Romania
1999 – 2004   Pedagogická fakulta MU v Brně, vizuální tvorba – výtvarná výchova
                       (M. Magni, P. Kamenický)

1996 – 1999   Škola uměleckých řemesel v Brně, výstavnictví (M. Bravenec)
1994 – 1995   Střední umělecká škola grafická v Jihlavě




samostatné výstavy (výběr):

2014   Zatímco či mezičím (s Vladimírem Vélou), Brno, Galerie Milana Zezuly
2012   O+pět sp+olu (s Ondřejem Navrátilem), Brno, Místogalerie, Skleněná louka
2010   Napětí aneb interakce proudem, Brno, OO ART GALLERY
2009   Jáchym shodil drobky (s Ondřejem Navrátilem), Brno, Galerie Milana Zezuly
2007   Vodě sakra uplavat, Kuřim, zámek
2005   Od této epochální (s Ondřejem Navrátilem), Brno, Galerie Fides

skupinové výstavy (výběr):

2013   Rasvád za_pět (skupina Rasvád), galerie Alternativa, OGV Jihlava
2013   Naleziště (s Denisou Krausovou a Jakubem Tomášem), Horácké divadlo Jihlava
2011   Skutečně ruční práce (skupina Rasvád), Liberec, Galerie U Rytíře
2010   Zpřítomnění VI, Bienále Dolní Kounice, Dům umění města Brna
2010   Tenká červená linie, Brno, Galerie ARS
2009   WMiasto (skupina Rasvád), Poznaň (Polsko), Stara Drukarnia
2009   Silnější kalibr (skupina Rasvád), Brno, Galerie Lužánky
2009   MU-90, Brno, Galerie ARS
2007   Brněnský altruismus, Praha, Galerie kritiků
2006   Křehké jistoty, Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu
2004   Otevírání krajiny, Praha, Galerie kritiků
2002   Ça c´est le concept (skupina Rasvád), Brno, Letohrádek Mitrovských



Petr Kovář (*1979) ve svých jednoduchých kresbách podle předlohy mystifikuje tvarem, symbolem i médiem. To, co vypadá jako statické, dokonané, hotové, je v pohybu. Utvářeno násilným napínáním, nebo odevzdáním se gravitačnímu zplihnutí. Určení věci podle tvaru neodpovídá skutečnosti, ale naší zkušenosti. Rozpoznání násilí v pořádku, deformace v detailu a celku, agrese i komiky špendlíku vede k pochopení obsahu tvarů, patvarů, patvorů a potvor.


Kurátorský text k výstavě Vladimír Véla / Petr Kovář, ZATÍMCO ČI MEZIČÍM, Galerie Milana Zezuly, Brno, 2014:

ZATÍMCO ČI MEZIČÍM

Díla dvou vystavujících autorů jsou od sebe na první pohled dobře odlišitelná užitými prostředky a technikou. Zároveň jsou si však v určité interní vrstvě podobná, jakoby vycházela z obdobných funkcí a naplňovala stejnou lidskou potřebu. Základem tohoto souznění je analogická strategie tvorby. Oba autoři vychází z reálného motivu, který v procesu své práce proměňují a oprošťují, hledají cosi základnějšího, co se nám může zjevit, když nepodstatné začne splývat a je pohlceno energií celku. Výsledek pak balancuje na hraně mezi důvěrně známým a neurčitelným, osobním a univerzálnějším, někdy také vážným a groteskním.
Podívejme se nejprve na obrazy Vladimíra Vély. Pokud bychom chtěli používat jistého jazyka a poetiky, mohli bychom mluvit o archetypech, iniciačních procesech, mýtu v němž se dotýkáme širších struktur skutečnosti. Nevyužijeme-li této možnosti, lze hovořit o primárních malířských gestech, jež jsou výrazem expresivity, která provází základnější zkušenost člověka s okolním světem. Proces malby je pak aktem, který se může jevit až nadosobním. Slovy Vély „si motiv svou silou, se kterou vstoupil do mysli, vyžádal stejně tak přirozený způsob zacházení. Maloval jsem ho především z podstaty této síly, bez příprav, na jedno plátno, tak dlouho, než jsem byl celou věcí přijat.“ Autorova citlivost v rovnováze s jistou zkušeností, schopnost setrvat v určitém stavu mysli a interakce se světem, činit nutné kroky a vyhnout se zbytečným – to jsou aspekty samotného procesu tvorby.
Jestliže Véla vytváří „hmoty“ svých forem pomocí velkorysých malířských gest a ploch barev, Petr Kovář pracuje poněkud jinak. I jemu jsou vlastní lapidární expresivní tvary, buduje je však kreslířsky – ohraničováním tenkou linkou napnuté nitě. Jeho postup je více konstruktivní, nitě a do nich vetknuté špendlíky naznačují rovinu intelektové hry. Nicméně podobně jako Vélův  štětec, i Kovářova jehla něco zdůrazní, potvrdí, zároveň jiné potlačí a zamlčí. Z konkrétního motivu opět vzniká zdánlivě deformovaný, jakoby sebepohlcující tvar.
Ve vnímání diváka pak Vélovy i Kovářovy obrazy fungují jako výzva k imaginativním hrám. To v obrazech druhého autora symbolicky podtrhuje i konceptuální hříčka se špendlíky. Ta naznačuje možnost proměn formy, zdůrazňuje neukončenost, provizornost současného stavu, který může autor (nebo někdo jiný) dále rozvíjet. Asociace diváků pak mohou vyvolávat obrazy zcela konkrétních jevů, nadčasových symbolů nebo neurčité, avšak emočně plné rezonance. Tato obsahová bohatost je podmíněna citlivým usazení konečného tvaru na dráždivé rozhraní reálného a abstraktního, do momentu zrodu či zániku čehosi, co je a zároveň není součástí naší běžné zkušenosti. Do tranzitiní zóny zatímco... a mezičím...

Ondřej Navrátil


Raketa,180x120,2013

Skutečně_I,145x140,2012

Skutečně_II,140x140,2012

Skutečně_III,140x115,2014

Start rakety_I,35x25,2013

Žádné komentáře:

Okomentovat