Petr Kovář
* 1979 v Jihlavě
učitel, redaktor Kulturních novin, člen uměleckého sdružení
Rasvád, kurátor galerie OFF/FORMAT
studium:
2012 – dosud
Doktorský program Specializace v pedagogice – výtvarná výchova,
Katedra
výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta MU v Brně
2001 – 2008 Fakulta výtvarných umění VUT v Brně,
ateliér Environment
(V. Merta, M. Palla), ateliér
Malba I (P. Veselý)
2003 Universitatea Arta si Design,
Cluj-Napoca, Romania
1999 – 2004 Pedagogická fakulta MU v Brně, vizuální
tvorba – výtvarná výchova
(M. Magni, P. Kamenický)
1996 – 1999 Škola uměleckých řemesel v Brně,
výstavnictví (M. Bravenec)
1994 – 1995 Střední
umělecká škola grafická v Jihlavě
samostatné výstavy
(výběr):
2014 Zatímco či
mezičím (s Vladimírem Vélou), Brno, Galerie Milana Zezuly
2012 O+pět sp+olu (s
Ondřejem Navrátilem), Brno, Místogalerie, Skleněná louka
2010 Napětí aneb interakce
proudem, Brno, OO ART GALLERY
2009 Jáchym shodil
drobky (s Ondřejem Navrátilem), Brno, Galerie Milana Zezuly
2007 Vodě sakra
uplavat, Kuřim, zámek
2005 Od této
epochální (s Ondřejem Navrátilem), Brno, Galerie Fides
skupinové výstavy
(výběr):
2013 Rasvád za_pět
(skupina Rasvád), galerie Alternativa, OGV Jihlava
2013 Naleziště (s
Denisou Krausovou a Jakubem Tomášem), Horácké divadlo Jihlava
2011 Skutečně ruční
práce (skupina Rasvád), Liberec, Galerie U Rytíře
2010 Zpřítomnění VI,
Bienále Dolní Kounice, Dům umění města Brna
2010 Tenká červená
linie, Brno, Galerie ARS
2009 WMiasto
(skupina Rasvád), Poznaň (Polsko), Stara Drukarnia
2009 Silnější kalibr
(skupina Rasvád), Brno, Galerie Lužánky
2009 MU-90, Brno,
Galerie ARS
2007 Brněnský
altruismus, Praha, Galerie kritiků
2006 Křehké jistoty,
Dům umění města Brna, Dům pánů z Kunštátu
2004 Otevírání
krajiny, Praha, Galerie kritiků
2002 Ça c´est le
concept (skupina Rasvád), Brno, Letohrádek Mitrovských
Petr Kovář (*1979) ve svých jednoduchých kresbách podle předlohy
mystifikuje tvarem, symbolem i médiem. To, co vypadá jako statické, dokonané,
hotové, je v pohybu. Utvářeno násilným napínáním, nebo odevzdáním se
gravitačnímu zplihnutí. Určení věci podle tvaru neodpovídá skutečnosti, ale
naší zkušenosti. Rozpoznání násilí v pořádku, deformace v detailu a
celku, agrese i komiky špendlíku vede k pochopení obsahu tvarů, patvarů,
patvorů a potvor.
Kurátorský text k výstavě Vladimír Véla / Petr Kovář, ZATÍMCO
ČI MEZIČÍM, Galerie Milana Zezuly, Brno, 2014:
ZATÍMCO ČI MEZIČÍM
Díla dvou vystavujících autorů jsou od sebe na první
pohled dobře odlišitelná užitými prostředky a technikou. Zároveň jsou si však
v určité interní vrstvě podobná, jakoby vycházela z obdobných funkcí
a naplňovala stejnou lidskou potřebu. Základem tohoto souznění je analogická
strategie tvorby. Oba autoři vychází z reálného motivu, který
v procesu své práce proměňují a oprošťují, hledají cosi základnějšího, co
se nám může zjevit, když nepodstatné začne splývat a je pohlceno energií celku.
Výsledek pak balancuje na hraně mezi důvěrně známým a neurčitelným, osobním a
univerzálnějším, někdy také vážným a groteskním.
Podívejme se nejprve na obrazy Vladimíra Vély. Pokud
bychom chtěli používat jistého jazyka a poetiky, mohli bychom mluvit o
archetypech, iniciačních procesech, mýtu v němž se dotýkáme širších
struktur skutečnosti. Nevyužijeme-li této možnosti, lze hovořit o primárních
malířských gestech, jež jsou výrazem expresivity, která provází základnější
zkušenost člověka s okolním světem. Proces malby je pak aktem, který se
může jevit až nadosobním. Slovy Vély „si motiv svou silou, se kterou vstoupil
do mysli, vyžádal stejně tak přirozený způsob zacházení. Maloval jsem ho
především z podstaty této síly, bez příprav, na jedno plátno, tak dlouho,
než jsem byl celou věcí přijat.“ Autorova citlivost v rovnováze s jistou
zkušeností, schopnost setrvat v určitém stavu mysli a interakce se světem,
činit nutné kroky a vyhnout se zbytečným – to jsou aspekty samotného procesu
tvorby.
Jestliže Véla vytváří „hmoty“ svých forem pomocí velkorysých
malířských gest a ploch barev, Petr Kovář pracuje poněkud jinak. I jemu jsou
vlastní lapidární expresivní tvary, buduje je však kreslířsky – ohraničováním
tenkou linkou napnuté nitě. Jeho postup je více konstruktivní, nitě a do nich
vetknuté špendlíky naznačují rovinu intelektové hry. Nicméně podobně jako
Vélův štětec, i Kovářova jehla něco
zdůrazní, potvrdí, zároveň jiné potlačí a zamlčí. Z konkrétního motivu
opět vzniká zdánlivě deformovaný, jakoby sebepohlcující tvar.
Ve vnímání diváka pak Vélovy i Kovářovy obrazy fungují
jako výzva k imaginativním hrám. To v obrazech druhého autora
symbolicky podtrhuje i konceptuální hříčka se špendlíky. Ta naznačuje možnost
proměn formy, zdůrazňuje neukončenost, provizornost současného stavu, který
může autor (nebo někdo jiný) dále rozvíjet. Asociace diváků pak mohou vyvolávat
obrazy zcela konkrétních jevů, nadčasových symbolů nebo neurčité, avšak emočně
plné rezonance. Tato obsahová bohatost je podmíněna citlivým usazení konečného
tvaru na dráždivé rozhraní reálného a abstraktního, do momentu zrodu či
zániku čehosi, co je a zároveň není součástí naší běžné zkušenosti. Do
tranzitiní zóny zatímco... a mezičím...
Ondřej
Navrátil
Raketa,180x120,2013
Skutečně_I,145x140,2012
Skutečně_II,140x140,2012
Skutečně_III,140x115,2014
Start rakety_I,35x25,2013
Žádné komentáře:
Okomentovat